Zpráva 019

04.06.2007 18:39

Ecce Homo Šternberk 2007.


O tomto víkendu se konal další závod seriálu Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu, který hostil moravský Šternberk na krásné trati Ecce Homo. Evropskou i českou vrchařskou špičku zde čekalo náročných téměř 8 kilometrů závodní trati, navíc za podmínek ztížených proměnlivým počasím.

Již sobotní tréninky, které se oba jely na suché trati znamenaly stop pro některé favority. Ing. Otakara Krámského zradil motor jeho Oselly, v němž udělala díru jedna z ojnic, což mimo ztráty možnosti dobrého výsledku v domácích podmínkách znamená pro jilemnického jezdce i další citelnou finanční ránu v jeho současné nelehké situaci. Šternberský víkend skončil předčasně již v prvním tréninku

také pro Jaromíra Malého, jehož nové Subaru zůstalo stát zhruba v polovině trati po poruše mezinápravového diferenciálu.

Nedělní ráno přivítalo závodníky nevlídným, deštivým počasí a celá první závodní jízda probíhala na mokré trati. Druhá závodní jízda pak byla z části odjeta na suché trati a částečně na vodě. Za hlavního favorita závodu byl považován španěl Ander Vilarino, který zde drží traťový rekord. V trénincích svoji favorizaci potvrzoval velmi rychlými časy, avšak v první závodní jízdě se mu příliš nezadařilo a byl po ní až na pátém místě. Ve druhé jízdě však "zatáhl" a zvítězil v absolutním pořadí. Čeští fanoušci očekávali boj o nejvyšší příčky hned od tří špičkových pilotů formulových vozů, Miloše Beneše a Dušana Nevěřila s třílitry a Milana Svobody s dvoulitrovou Dallarou, který vyniká především na mokré trati, kde se smazává výkonový rozdíl jeho motoru proti třílitrům. Nejlépe z jmenovaných zajel Dušan Nevěřil, který svou Lolu dovedl na stupně vítězů, konkrétně na bronzovou pozici. Milan Svoboda měl skvěle rozjetý závod po první jízdě, ve které dosáhl druhého času za Bormolinim, avšak ve druhé se mu již tak nedařilo a musel se spokojit s pátým místem. Absolutní pořadí v cíli: 1.Vilariňo Ander, 2.Bormolini, 3.Nevěřil, 4.Napione, 5.Svoboda, 6.Pailer, 7.Vilariňo Andres.

Ve skupině E1 byl nejrychlejší rakouský pilot Felix Pailer, který přivádí diváky k nadšení razantní jízdou se silným vozem Lancia Delta Integrale s výkonem motoru přes 500 koní. S podobně silným vozem Mitsubishi Colt si vyjel druhé místo David Komárek a třetí dojel Dan Michl jako nejrychlejší jezdec vozu s dvoulitrovým atmosferickým motorem. Na čtvrtm místě skončil mladý Marek Fried, který zajel skvěle především druhou závodní jízdu na suché trati, která samozřejmě více svědčí vozu s pohonem jedné nápravy.

V letošním roce byla skupina SP doposud pouze záležitostí českých jezdců, na Ecce Homo došlo k velké změně, ital Bedini oprášil svoji Alfu Romeo 147 a přijel se svézt do Šternberka. A svezení to nebylo ledajaké, v součtu obou závodních jízd zvítězil. Druhé místo obsadil český reprezentant Petr Vojáček, kterému nevyšla podle jeho představ první závodní jízda, ve které ztratil na Bediniho přes 7 sekund. Ve druhé závodní jízdě na osychající trati Vojáček zariskoval a zvolil suché pneumatiky, což se ukázalo jako správná volba a v kombinaci s velmi hezky zajetou jízdou to znamenalo o téměř 5 sekund lepší čas než Bedini. Nicméně v součtu časů obou jízd to stačilo pouze na druhé místo. Pěkný výsledek si ze Šternberka odváží i Milan Zahradníček, který vybojoval skvělou bronzovou příčku a dokázal za sebou nechat i Martina Jermana, který skončil na místě čtvrtém. Smůlu měl mladý Lukáš Vojáček, kterého v první závodní jízdě zradila spojka jeho Opelu Astra OPC.

Ve skupině A se očekával souboj dvou jezdců na špičkových vozech BMW M3 - chorvata Puliče a českého reprezentanta Vaška Janíka. Se silnou čtyřkolkou Mitsubishi Lancer také Josefa Komárka. Právě Komárek se v cíli závodu radoval z vítězství, když skvěle zajetou druhou jízdou odsunul na 2. místo doposud vedoucího Janíka. Václav Janík si skvěle poradil s nástrahami mokré trati v první závodní jízdě a byl ze všech jezdců skupiny A nejrychlejší. Druhá jízda mu však již nevyšla dle jeho představ a musel se spokojit se stříbrnou příčkou. Chorvat Pulič měl obrovskou smůlu v první jízdě, kdy díky technické závadě v podstatě jenom dojel do cíle a ztratil tak na soupeře cenné sekundy. Ve druhé jízdě sice zajel nejrychlejší čas skupiny A, avšak na lepší než 3. místo nedosáhl. Pěkné čtvrté místo si v dané konkurenci vyjel Vladimír Liška, který pilotuje značně skromněji upravené BMW M3, pátý pak dojel rakušan Schweiger s VW Golf Kit Car.

Startovní pole skupiny N přineslo novinku v podobě startu Richarda Vodičky s vozem Mitsubishi Lancer pronajatým od Davida Komárka. Bruntálský jezdec tak opustil svůj vůz BMW M3 a přešel mezi jezdce silných čtyřkolek s turbomotory. Že to byla zřejmě správná volba přesvědčil sebe i ostatní skvěle zajetým závodem, který dokázal ve skupině N vyhrát. Především druhou závodní jízdou Vodičku dotahoval mladý Mirek Jakeš, také jedoucí s vozem Mitsubishi, ale v součtu časů se musel spokojit s druhou příčkou. Bronzový stupínek vybojoval další jezdec s vozem Mitsubishi, slovák Peter Jureňa, který se na třetí příčku posunul ze čtvrté po první jízdě, ve které ho porazil Jiří Voves se Subaru. Voves v první jízdě, která se jela na mokré vozovce za deště využil situace, kdy se částečně ztratila výkonová výhoda vozů Mitsubishi nejnovější, již deváté evoluce, a zajel pěkný třetí čas, avšak druhá jízda na téměř suché vozovce znamenala výhodu pro silná Mitsubishi, a tak se musel spokojit s bramborovou medailí. Páté místo obsadil další slovák Anton Strnad také s vozem Mitsubishi.

V absolutním pořadí historických vozů zvítězil Jaroslav Prášek s formulí Chevron B42 F2(RACING TEAM ZNOJMO IV.) před druhým Pavlem Vondrákem se sportovním prototypem Dangel Simca JRD a třetím Oskarem Králem se Škodou 130 RS. Jaroslav Prášek byl zároveň vítězem Periody I před druhým Adamem Klusem s monopostem Avia AE-2 a třetím Danem Klesnilem s MTX 1-06. Periodu G vyhrál Pavel Vondrák před druhým Leo Theuretsbacherem s BMW 2002 Ti a třetím Milanem Galášem (RACING TEAM ZNOJMO IV. v AČR) se stejným vozem. V Periodě H se na stupních vítězů seřadili jedci vozů Škoda 130RS v pořadí Král a Michl, třetí pak byl Petr Tykal s MTX 1-03. Periodu F vyhrál jediný účastník Gunther Kremel s vozem Steyer Puch 650TR. V Periodě E startovali 2 jezdci, zvítězil Františel Čečil s vozem Hakar před Milošem Černým s Aero Minor II S.

Závody ve Šternberku se vydařily a přes nepřízeň počasí potěšila slušná divácká návštěvnost. Dalším závodem Mistrovství Evropy je za 2 týdny německý Trier.

Zpět